Dah berapa orang datang menjenguk

Memaparkan catatan dengan label pelajarku. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label pelajarku. Papar semua catatan

17 Januari 2014

Chess....


Awal tahun sudah.. seperti biasa tugasan aku yg pertama di sekolah pada awal stiap tahun ialah menhantar budak2 main chess... Sebenanya aku bukanlah pemain yang hebat pada zaman sekolah, tapi bolehlah juga sampai dpt wakil daerah... banggala jugakkan..sebenarnya main chess ni, satu kelebihan yang ada pada aku, walaupun aku ni dikategorikan sebagai kaki bangku, tapi adalah juga aku punya kepakaran dalam bidang sukan yang lain...chess salah satunya.
 
tahun ni, mcm tahun2 sebelumnya, seawal bulan januari aku dah hantar pasukan utk wakil sekolah. harapan tidaklah tinggi aku letakkan, sekadar memenuhi kpi sekolah dan utk kepuasan aku aje. tapi jauh di sudut hati, aku mengaharapkan satu keajaiban dan tuah akan menyebelahi aku dan jugak bebudak ni.
 
namun apakan daya, mmg tahun ni, tuah tidak berpihak pada kami. kesemuanya tewas tapi dengan bermaruah... ada juga menangnya, tapi masih belum mampu untuk mencapai target yang diinginkan.. manakan tidak, latihan hanya setakat dua hari sahaja. dalam dua harini, terpaksa aku sumbatkan kemahiran opening, trap dan juga ending... mana yang tidak dapat catch up mmg susahlah, tapi sape yg otak bergeliga, piece of cake....
 
anyway aku nak ucapkan tahniahlah dan terima kasih kpd semua bdk2 aku yg gigih berlatih dan berusaha sepanjang kempen perlawanan chessini diperingkat daerah. moga ada rezeki kita akan berjumpa lagi.. 


Entica, Kiyai,Wesley.. Ekie, Mathew,Mathew

25 Ogos 2013

Hari Pengakap Sedunia 2013

 
 


16 April 2013

kelarai la pulak




sama tapi tak serupa
antara aktiviti aku minggu nie dgn bebudak kelas. dah lama tak hias kelas, so luangkan sikit masa untuk mereka dan diri sendiri. semua orang tahu akan 'niech' aku nie. so takde sapela yg boleh claim kan.
concentrate!!

menurunkan ilmu


seperti biasa, camera aku sangat sukakan dia


26 Mac 2013

result SPM

muka2 mcm bahagia aje
dah lama result spm keluar, tapi baru  ni aku rasa nak tulis ape2 yang patut... tahun 2012 adalah tahun yg mencabar bagi aku dari segi kerjaya aku sbg seorang 'pendidik'. ini adalah kerana (wah ayattt...) tahun tu aku struggle dgn tugasan aku. aku pegang 3 kelas exam SPM dgn satu kelas PMR. di tambah pula aku sorang2 jd guru kelas  tingkatan 1 (banyak yg kena buat dgn ting 1 ni), dengan blog sekolah lagi dan tambahan dengan SUP aku cuti besalin, so aku kena daftarkan sekaligus SPM dan PMR. so bolehlah aku dengan bangganya menobatkaan diri aku ini antara guru terpenting kat sekolah walaupun takde sesiapa yg perasan (kui kui kui)
 
kat sini aku bukannya nak menunjukkan kerja yg aku buat, tapi sekadar perkongsian dengan student aku masa PnP. yang lain tak perlu la tahu.... berbalik kepada persoalan pokok, result SPM. malam 20 mac tu, aku rasa tak boleh tido, berdebar2 lain mcam aje. esoknya ke sekolah lagilah debaran semakin kuat. aku langsung takde mood nak masuk dalam kelas. masuk kelas sekadar bagi kerja dan jaga exam aje, sbb fikiran aku melayang2 dengan result SPM ni. sempat jugak aku bergurau dgn kak la, nak duduk bawah meja kalau result tak comel nanti atau dengan erti kata lain tak dapat A.
cik Nan & A1
 debaran semakin terasa, last2 PK1 balik, aku antara org yg palling awal menyibuk nak tengok result, walaupun dah beberapa kali dimarai oleh ibu (kerani) dan semua kerani kerani yang seangkatannya kat office. itu aku tak peduli, yg penting debaran aku mesti di redakan.
 
aku ada tiga subjek yg berlainan utk SPM kali ni, Fizik, Pend Moral dan Geografi. kalau diikutkan mmg tiga jurusan yang tiada langsung titik persamaan, tapi aku ambil risiko dan yakinkan boss yg aku nak dan mampu untuk ambil risiko tersebut. pada awal tahun mmg la rasa biasa2 aje, tapi lepas bulan jun baru rasa tekanannya.. di tambah lagi dengan tekanan2 yang lain. mmg lain rasanya nak menghadapi tekanan utk SPM ini. banyak masa aku dihabiskan untuk buat set soalan, cari strategi menjawab soalan, cari dan analisis kesalahan student dan tidak lupa jugak nak buat kelas tamabahan. tatkala org lain ada 'quality time' bersama2 yg tersayang, aku plak gigih dtg skolah nak buat kelas tambahan... tak kisahlah pagi ke, petang ke... rasanya ada sekali dalam bualan puasa...
org lain exam, kami buat kelarai...
kelas geo 5Sn lg special... aku terpaksa ajar luar sidang, tak pun aku terpaksa balik lewat utk ajar mereka, atau kelas khas 3 jam pada hari sabtu atau ahad mana mana yg mereka boleh.  tapi aku kena puji jugaklah mereka ini. komitmen mereka juga menjadi satu kekuatan bagi aku nak buat kelas. mereka rajin, boleh berdikari dan yg penting ada keinginan dan kesungguhan. kadang2 aku rasa boring jugak sbb dalam seminggu dah 8 masa aku jumpa mereka, tapi demi kejayaan dan kepauasan aku kuatkan azam dan semangat...
 
tak cukup dengan kelas tambahan, sampai diaorg exam SPM pun aku masih setia menemani mereka, walaupun hanya sekadar maskot aje.. tapi aku tidak kisah....
 
Linie : kenapa cikgu sanggup tunggu kami sampai hari ni?
Aku : supaya saya tidak akan menyesal kemudian hari nanti
 
dan akhirnya, 21 MAC 2013, menjawab segalanya....

 
Pendidikan Moral.....

anakku, dah membesar kau skrg
untuk percubaan pertama aku, Maria dapat A+, cik Nan dan Anny dpt A-. kelas lain ada 8 lagi yg dapat A dan Nill Tyson dpt A+ gak. PM ni aku tak tahu nak cakap camana, nak katakan berjaya, cuma ada 3 org aje dr kelas aku, yg lain dari kelas lain, tapi rasanya aku layak utk pujian itu, sbb masa awal2 tahun dulu, aku terpaksa cover kelas tu jugak sbb cgu yg mengajar kelas tu "bercuti' selama 3 bulan tanpa khabar berita. sebelum cgu pengganti dtg aku ada tolong2 tengokkan mereka dan beri mereka semangat. hasilnya amatlah membanggakan, mengalahkan kelas aku pulak...

Geografi.....
hari last, sebelum masuk exaam geografi
setelah 4 tahun aku mencuba.. segala penat lelah aku curahkan, segala idea aku cuba kongsikan bersama2 akhirnya berbaloi. bayangkanlah dari tahun
lepas terbaik hanya B+ sahaja,  tahun nie aku berjaya dapat 4 org A. Masih lagi mengharapkan Maria dan Nill Tyson serta cik Nan dan kali ini featuring anakku, Sanaum (dah rezeki dia kali ini). Yang lain kira membanggakan juga. utk pertama kalinya aku dapat 100% lulus. kalau sebelum ni GPS berlegar sekitar 6 tapi kali ini aku pecahkan rekod 4.73. agak tinggi tu (harap2 tahun ni tak dapat dipecahkan sbb bukan aku yg ajar, HAHAHAHAHAAAAA).

Fizik....
Part of my life... Major aku yg sebenar2nya. Kekuatan aku... tapi yg ini aku agak terkilan. Ayam tambatan aku hanya dapat B sahaja :(  aku dah dapat rasa confidentnya, yg dia akan dapat A or A- tp tak tau kat mana silapnya... aku kena check balik la.... Masih mengekalkan lulus 100% tp lulus yg lemahla....

so secara kesimpullannya, adakah aku gembira?? atau adakah aku bersedih??? tuhan saje yg tau. bak kata Nill Tyson pd aku, SPM nie hanya satu permulaan untuk satu perjuangan yg lebih besar.. :O




Nill Tyson
 




Maria Martina

 
p:s

cgu, ajarlah adik2 saya mcmana cgu ajar saya dahulu. mcmnana cgu bersusah payah utk kami, mcm tu jugaklah cgu bersusah payah utk mereka...  NTB

20 Februari 2013

dominic senin

aku : sape nama
dia  : dominic senin
.......
5 minit kemudian..
aku : sape nama
dia : dominic senin
.......
lepas tu..
aku : sape nama
dia : dominic senin
.......
tak sampai sejam lepas tu...
aku : sape nama
dia : dominic senin
.......
berselisih lagi ...
aku : sape nama
dia : dominic senin
.......
lepas tu mintak tolong dia sambil tanya....
aku : sape nama
dia : dominic senin
.......
untuk kesekian kalinya...
aku : sape nama
dia : dominic senin
.......


begitulah seadanya.....
setiap kali aku tanya nama dia, setiap kali itulah dia akan menjawab dengan ikhlasnya tanpa ada perasaan dan tanpa ada syak wasangka.....
hai hai hai....
.......


sape name???

rajin dia merumput

2 Januari 2013

Teka teki

hari pertama sekolah..... dah buat teka teki..
ada tiga benda pilih satu;

1)
  • 1
  • 2
  • 1000

Kiyai : 1000

2)
  • Kertas
  • Plastik
  • polimer

Alvess : Plastik

3)
  • Singapura
  • Korea Selatan
  • Amerika Syarikat

Hidayah : Amerika Syarikat..

heheheheheheee........
ape agaknya benda tu ha?????

25 Mei 2012

aku dia dan alamanda




selamat bercuti semua. jumpa lagi lepas gawai

28 Ogos 2011

My Secret Recepi



Minggu lepas, sebelum cuti, aku bawak bebudak pengakap aku, pg bilik ERT. So hari tu semuanya menjadi cheff bidang terjun. Semuanya aku paksa ajar nak buat kek batik ni... Sebenarnya dah lama aku nak buat kuih ni sempena ramadhan, tapi aku warded plak, so lepas lama tertangguh, ni baru ada masa nak buat.



antara bahan2nya



hari selasa, dalam jam 3.00 petang aku kumpul yg mana tinggal asrama dan takde kelas tambahan. So bermulala aktiviti membuat kek... hehehe jgn anggap aku tak pose, aku cume arahkan aje, mereke semua yg tolong rasakan utk aku (bdk2 aku sumernya non muslim)..



kacau jacksen kacau



masa akiviti memasak tu, aku tgk sumernya bersungguh sungguh nak masak. maklumla... bdk2 lelaki nie. rasanya first time diaorang pegang periuk ngan senduk. nak idupkan api pun payah. dan yang palin best, diaorg terlebih excited dr aku nak sambut raya.





apa yang penting? kerjasama!



kat sini, aku dapat terapkan amalan kerjasama antara bdk2 penagakap aku. boring jugak kalau asyik berkawad tengah panas aje. sesekali hendak juga menyerlahkan bakat terpendam dalam aktiviti memasak nie




nasib iman aku kuat hari tu




akhirnya, aku berjaya siapkan 3 dulang kek ini. tak taula macamana rasanya. aku tengok semua kata ok aje. so aku harap pun ok jugaklahhhh...



dah siap dah...



kuih yang dah siap, bukan sumernya aku amik. aku bahagaikan kepada sumer cikgu2 islam yg nak sambut raya tak lama lagi. yg lebihnya, bdk2 pengakap aku yg bereskan



concentrete, takut kena tangan nanti



kat bawah ni, sumer rakan2 cikgu aku dapat kuih yg bdk2 pengakap aku buat sehari sebelumnya...



cikgu hidayah

cikgu zila

ustazah nor

cikgu nurul

cikgu hamila

cikgu dayang

cikgu azai

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

8 November 2010

2 Carnation part 1

my naughty and ambitious kids


Assalamuaikum....


wah lamanya tak update blog nie... rasa macam bersalah la plak..... dulu masa mula mula buat blog, satu hari sampai 3 entri skali, tp skrg dah malas plak nak update selalu. tak tau kenapa dah musim kot...


so kali ni, aku nk citer pasal kelas aku yg tersayanglaa...... td merupakan hari terakhir aku masuk kelas secara formal. walaupun ada 2 minggu lagi sebelum final holiday, tapi lepas ni, ada perkhemahan dan aktiviti sukan dan permainan. so memang outdoor activity la....

walaupun hari nie yang terakhir, tapi tak beri peluang utk relax2. sempat jugakla aku 'mengerahkan' diaorang semua buat PEKA sains yang dah lama tertunggak dulu. Alhamdulillah, semuanya dah selesai.

lepas siap segalanya, ada masa lagi sejam sebelum mereka semua bolah balik.. nak buat ape ye????? nak katakan pelajar aku nie cemerlang dalam akademik, tak jugak... tapi mereka dalam kategori averagelaaa.... nak dapat hadiah kecemerlangan memang susah sbb kena bersaing dengan 2 lagi kelas yg baik. jadi timbullah idea aku nak buat aktiviti "Hari Kecemerlangan 2 Carnation". sama macam hari kecemerlangan sekolah, tp khas utk kelas aku aje.. hadiahnya pun adala......

macamana dengan 'majlis' tu?? nantikan aje selepas nie.....
holalalalaaa