Dah berapa orang datang menjenguk

23 April 2013

dua kali terperanjat

jalan2. dah lama nak beli kasut sbb kasut lama dah 'nazak'. so hari nie ada masa pergilah singgah kat kedai yg ada kat sini. lepas survey, pergilah kat satu kedai nie, belek2 lama, jumpalah kasut yg berkenan. harganya pun boleh tahan, tapi tak kisah asalkan puas hati. lepas tue mintaklah kat sales girl kasut yg aku berkenan, suruh dia cari saiz yg aku ak. punyela lama dia mengeledah kedai, akhirnya jawapanna... no...dah habis saiz tu, takpelah bukan rezei kot..

pergi kedai yg kedua. msih cari kasut yg sama jenis, ada jumpa tapi warna pulak lain. sama jugak sales girl tu kata dah habis stok.... :(

teruskan lagi kat kedai yah ketiga.... disini cerita itu bermula...

aku jumpa lah kasut yang sama aku berkenan. warna, harga kualiti semuanya sama. lebih masih lagi dan ditambah cun, sales girl kat kedai tu ada 'terjumpa' saiz yg aku inginkan kat kedai dia. apelagi aku malas nak pikir panjang lagi pun dah letih terus kata ok, dan pergi kaunter nak bayar...

masa bayar, aku terperanjat, harga yg ditulis kat kasut tu tak sama dgn yg tertera kat mesin tu, aku tanya kenapa.. dengan senyum manisnya si casher tu pulak kata, oooo malam nie kami ada buat diskaun 50% untuk semua jenis kasut... OMG!!! murahnya. tak sia2 aku pergi kesana ke mari untuk cari kasut yg aku inginkan... sape tak suke kan, dapat diskaun 50%. banyak tu, kira boleh beli lagi sepasang.
 
disebabkab duit yg aku bawak tu banyak, so aku pikir, alang2 ada diskaun nie, aku belilah lagi sepasang kasut yg lain, bukan selalu aku nak beli kasut ni. setahun sekali aje beb. so bermulalah dengan aksi aku me'nerai' kesemua koleksi yg ada, dengan harapan ada diskaun 50% lagi... so tak lama, aku jmpa kasut yang aku berkenan. terus sambar dan nak bayar... kat sini cerita kedua! Boleh pulak si casher tu cakap, yg ini hanya dapat 40% aje diskaun, tapi kalau beli malam esok baru dapat 50% diskaun. What the Whta? dia suruh aku booking dulu kasut tu... ape puny kedailah macam nie. dahla ada diskaun tak bagitau, lepas tu siap suruh ooking lagi kasut utk be;i malam esok. agaknya dia suruh aku pergi lagi kedai tu esok yg ada grand opening kot?????
 
malas aku nak pikir blah ajelah. malam esok kalau aku rajin aku pergilah, kalau tak takdela rezeki aku nak beli kasut yg satu lagi tu...
 
 
 
 

16 April 2013

kelarai la pulak




sama tapi tak serupa
antara aktiviti aku minggu nie dgn bebudak kelas. dah lama tak hias kelas, so luangkan sikit masa untuk mereka dan diri sendiri. semua orang tahu akan 'niech' aku nie. so takde sapela yg boleh claim kan.
concentrate!!

menurunkan ilmu


seperti biasa, camera aku sangat sukakan dia


13 April 2013

aku dia dan layang layang


jacksen 3 dr kiri... masa tingkatan 1
rabu lepas. biasalah hari unit KOKO kat sekolah. dah tak tau nak buat apelagi. so aku cadang dengan Pandu Puteri nak buat layang ajelah. bagi bebudak buat, aku duduk kat tepi sambil perhati. cukup masa boleh balik. 
 
so bermulalah aktiviti aku dari pukul 2.30 sampailah pukul 4 kat tepi padang nak buat layang layang
 

jacksen (baju kuning) dah besar skrg dia
 
maxswell, gigih buat layang layang walaupun baru balik
 dari main bola baling
yang tak bestnya, layang layang yang aku cuba nak buat ta jadila pulak. tak dapat nak demo kat diaorang yang cikgu dia jugak pandai buat layang layang. takpelah lain kali kot. Mybe 2 tahun lagi baru aku tunjuk skill aku.
 

antara ahli 'piknik' aku tadi
seperti biasa, adala pulak dominic senin. sape yang dah lupa sila baca kat sini.
 dia nie bsmm, tapi disebabkan bsmm dah habis aktiviti dia joint aku kat tengah padang. apelagi terus aku lantik dia sebagai runner aku yang bertauliah. aku suruh la dia pergi ambil kuih kat dewan makan, kebetulan waktu tu minum petang pelajar asrama.
 
 

dominic senin, senyum!!!




so aku ber'piknik' kat tengah tengah padang tu. cuaca pulak mengizinkan aku duduk kat situ walaupun pada pagi tu hujan lebat, mcm nak banjir sekolah dibuatnya.
 berbalik kepada layang yang tadi... tinggi ke terbangnya??? so lihatlah sendiri. tafsirkanlah sendiri gak. bagi aku berjaya kot aktiviti aku tadi, walaupun ada yang 'cendekeh' balik awal.


layang layang yang belum putus talinya

3 April 2013

pampert

kofi oh kofi

dah lama tak mandi. lepas nie baru  raa segar dan ceria... muuuaaahhhh!!!!

1 April 2013

Berakhirnya Suatu Hari Yang Panjang

Hari2 org hantar SMS. hai watpe? watpe skrg? ape xtvt hari ni? tgh watpe tu???

kadang2 malas nak jawab dan layan. tapi kalau tak layan kata sombong pulak. lagipun itu adalah SMS "pembuka bicara" sebelum ke tujuan asalkan.  so hari nie, spt biasa ada org tanya aku buat ape? so disebabkan aku nie banyak kerja nak buat, aku main past aje kat blog nie. sendiri mau baca dan  tafsirkan sendiri. sesungguhnya aku amat busy hari ni....








 
 






 



 
 
p/s:
yg no 10,11,12 pending kot, sambung esok


29 Mac 2013

Sesuatu Yang Mengasyikkan

ABC
masa balik nie, maca2 nak makan. iyelah kat sana jarang ada benda2 mcm nie. lagipun perasaan was wasa memang menebal. kat sini, kalau teragak aje, terus berhenti singgah dan makan. harga pun murah takdelah sampai puluh2 ribu

rehat sekejap

mmg ramai yg kata, malaysia nie memang meriah barang makanannya. jadi bersyukurlah menjadi warha negara yang aman sentosa ini. takde rasa takut2 nak keluar pergi makan kat mana2. kalau negara yg berperang, mmg sentiasa berwaspada.

26 Mac 2013

result SPM

muka2 mcm bahagia aje
dah lama result spm keluar, tapi baru  ni aku rasa nak tulis ape2 yang patut... tahun 2012 adalah tahun yg mencabar bagi aku dari segi kerjaya aku sbg seorang 'pendidik'. ini adalah kerana (wah ayattt...) tahun tu aku struggle dgn tugasan aku. aku pegang 3 kelas exam SPM dgn satu kelas PMR. di tambah pula aku sorang2 jd guru kelas  tingkatan 1 (banyak yg kena buat dgn ting 1 ni), dengan blog sekolah lagi dan tambahan dengan SUP aku cuti besalin, so aku kena daftarkan sekaligus SPM dan PMR. so bolehlah aku dengan bangganya menobatkaan diri aku ini antara guru terpenting kat sekolah walaupun takde sesiapa yg perasan (kui kui kui)
 
kat sini aku bukannya nak menunjukkan kerja yg aku buat, tapi sekadar perkongsian dengan student aku masa PnP. yang lain tak perlu la tahu.... berbalik kepada persoalan pokok, result SPM. malam 20 mac tu, aku rasa tak boleh tido, berdebar2 lain mcam aje. esoknya ke sekolah lagilah debaran semakin kuat. aku langsung takde mood nak masuk dalam kelas. masuk kelas sekadar bagi kerja dan jaga exam aje, sbb fikiran aku melayang2 dengan result SPM ni. sempat jugak aku bergurau dgn kak la, nak duduk bawah meja kalau result tak comel nanti atau dengan erti kata lain tak dapat A.
cik Nan & A1
 debaran semakin terasa, last2 PK1 balik, aku antara org yg palling awal menyibuk nak tengok result, walaupun dah beberapa kali dimarai oleh ibu (kerani) dan semua kerani kerani yang seangkatannya kat office. itu aku tak peduli, yg penting debaran aku mesti di redakan.
 
aku ada tiga subjek yg berlainan utk SPM kali ni, Fizik, Pend Moral dan Geografi. kalau diikutkan mmg tiga jurusan yang tiada langsung titik persamaan, tapi aku ambil risiko dan yakinkan boss yg aku nak dan mampu untuk ambil risiko tersebut. pada awal tahun mmg la rasa biasa2 aje, tapi lepas bulan jun baru rasa tekanannya.. di tambah lagi dengan tekanan2 yang lain. mmg lain rasanya nak menghadapi tekanan utk SPM ini. banyak masa aku dihabiskan untuk buat set soalan, cari strategi menjawab soalan, cari dan analisis kesalahan student dan tidak lupa jugak nak buat kelas tamabahan. tatkala org lain ada 'quality time' bersama2 yg tersayang, aku plak gigih dtg skolah nak buat kelas tambahan... tak kisahlah pagi ke, petang ke... rasanya ada sekali dalam bualan puasa...
org lain exam, kami buat kelarai...
kelas geo 5Sn lg special... aku terpaksa ajar luar sidang, tak pun aku terpaksa balik lewat utk ajar mereka, atau kelas khas 3 jam pada hari sabtu atau ahad mana mana yg mereka boleh.  tapi aku kena puji jugaklah mereka ini. komitmen mereka juga menjadi satu kekuatan bagi aku nak buat kelas. mereka rajin, boleh berdikari dan yg penting ada keinginan dan kesungguhan. kadang2 aku rasa boring jugak sbb dalam seminggu dah 8 masa aku jumpa mereka, tapi demi kejayaan dan kepauasan aku kuatkan azam dan semangat...
 
tak cukup dengan kelas tambahan, sampai diaorg exam SPM pun aku masih setia menemani mereka, walaupun hanya sekadar maskot aje.. tapi aku tidak kisah....
 
Linie : kenapa cikgu sanggup tunggu kami sampai hari ni?
Aku : supaya saya tidak akan menyesal kemudian hari nanti
 
dan akhirnya, 21 MAC 2013, menjawab segalanya....

 
Pendidikan Moral.....

anakku, dah membesar kau skrg
untuk percubaan pertama aku, Maria dapat A+, cik Nan dan Anny dpt A-. kelas lain ada 8 lagi yg dapat A dan Nill Tyson dpt A+ gak. PM ni aku tak tahu nak cakap camana, nak katakan berjaya, cuma ada 3 org aje dr kelas aku, yg lain dari kelas lain, tapi rasanya aku layak utk pujian itu, sbb masa awal2 tahun dulu, aku terpaksa cover kelas tu jugak sbb cgu yg mengajar kelas tu "bercuti' selama 3 bulan tanpa khabar berita. sebelum cgu pengganti dtg aku ada tolong2 tengokkan mereka dan beri mereka semangat. hasilnya amatlah membanggakan, mengalahkan kelas aku pulak...

Geografi.....
hari last, sebelum masuk exaam geografi
setelah 4 tahun aku mencuba.. segala penat lelah aku curahkan, segala idea aku cuba kongsikan bersama2 akhirnya berbaloi. bayangkanlah dari tahun
lepas terbaik hanya B+ sahaja,  tahun nie aku berjaya dapat 4 org A. Masih lagi mengharapkan Maria dan Nill Tyson serta cik Nan dan kali ini featuring anakku, Sanaum (dah rezeki dia kali ini). Yang lain kira membanggakan juga. utk pertama kalinya aku dapat 100% lulus. kalau sebelum ni GPS berlegar sekitar 6 tapi kali ini aku pecahkan rekod 4.73. agak tinggi tu (harap2 tahun ni tak dapat dipecahkan sbb bukan aku yg ajar, HAHAHAHAHAAAAA).

Fizik....
Part of my life... Major aku yg sebenar2nya. Kekuatan aku... tapi yg ini aku agak terkilan. Ayam tambatan aku hanya dapat B sahaja :(  aku dah dapat rasa confidentnya, yg dia akan dapat A or A- tp tak tau kat mana silapnya... aku kena check balik la.... Masih mengekalkan lulus 100% tp lulus yg lemahla....

so secara kesimpullannya, adakah aku gembira?? atau adakah aku bersedih??? tuhan saje yg tau. bak kata Nill Tyson pd aku, SPM nie hanya satu permulaan untuk satu perjuangan yg lebih besar.. :O




Nill Tyson
 




Maria Martina

 
p:s

cgu, ajarlah adik2 saya mcmana cgu ajar saya dahulu. mcmnana cgu bersusah payah utk kami, mcm tu jugaklah cgu bersusah payah utk mereka...  NTB

22 Mac 2013

Balik Kampung