Dah berapa orang datang menjenguk

Memaparkan catatan dengan label cuti. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label cuti. Papar semua catatan

5 Januari 2015

1st Week in 2015

bangun pagi... lalalalaaaalalaaaa....ewahh..ceria Nampak.pepagi lagi dah mula membuang banyak benda2 kat dalam peti ais. bukan pakai pun, buat semak je...dalam pada tu, tertumpahlah sebotol mayonis tadi, kacanya terkena dkt kaki aku.sampai skrg masih ada rasa sakit lagi.anyway... puas hati aku kt peti ais tu,clean and clear...
 
dah clean and clear, ptg pulak mencari bahan utk dipenuhkan balik ke dalam peti ais tu, adalah skit2 bahan yg dibeli td...hhmmmm...maanfaatkanlah masa cuti ni yee....

p/s esok anak2 dah nak balik....:)

31 Disember 2014

Sorotan 2014

JANUARI

awal tahun ni,azam baru, semangat pun baru....

aku dapat ajar sejarah tingkatan 4. maklumlah lepas balik dariPITO ni.... conferem dpt ajarkan subjekyg paling tidak dikehendaki ni. lagipun mmg takde sape2 yg opsyen sejarah kat skolah. so akulah yg paling pakar rasanya... heheheeee (taklah ada ramai lg yg bagus, cuma malas je nk ajar)
 
mcm biasa awal2 tahun ni, aku hantar bebudak main chess, kt tmpat yg sama, Katolik High. yg paling best aku dpt jumpa balik Lan.. dah lama terpisah dgn dia ni. kiranya mcm jejak kasihla.. anyway budak2 aku dah cuba yg terbaik, cuma takde rezeki kali ini...
 
awal2 tahun ni, hamper tiap2 harihujan.so khidmat Kofi amatlah di tagih.. tq sayang....

FEBRUARI

Sempat luangkan masa ke Jorh Purana SathidiSri Petaling. dpt jugakjumpa kawa2 lama..mereka mmg Josh!!

Catur peringkat MSSN. Kat sibu je... tapi sebagai batu loncatan utk aku pergil ebiih jauh... dgn Lan loaf course!!

MAC

Catur Catur lagi. kali ni utk MSSM pulak. so aku dah ada lesen besar dlm game catur ni...

APRIL

Ke KK utk kali pertama tahun ni...(sebenarnya dlm bln Mac ada plan, tp terpaksa cancel ;(  kali ni utk main chess kt MRSM KK.tak menang pun, tapi sekadar nk jalan2 dan ambil pengalaman... jumpa basit jugak kt sini..
 
MEI

Cuti2 Malaysia.. Mood Balik Kampung..

JUN

Cuti2 lagi awal bulan ni..

trip ke kk dimulakan. tapi kali ni mmg advanture...
route :
KL-Labuan-KK-Bintulu-Kuching-Sibu. heheheee...aku pendekan cuti di kampong sbb tiket murah kalau nk balik awal. tapi tak awal pun, smpat lg aku singgah ke KK ni. my feveret place di Malaysia ni. di KK aku pergi kt tmpt yg biasa aku pergila, Masjid Kg Likas, urut kaki di pasar malam, shoping di Kg Air dan makan di pasar pilipin... what else???
 
balik aje cuti ni... Jeng Jeng Jeng!! kat Kuching lagi dh dpt calldr skolahutk sambung cuti (baca kursus) di Kuching, so dipendekkan cerita (sbenarnya amatlah panjang) aku smbung cuti di Kuching dengan dilantik jd penyelia kawasan PBS geografi...
 
sukan skolah masa kemarau ni..mmg mencabar bg aku dan yg lain2. budak2 jgn ceritalah. banyak yg luput!! anyway... soooo sweetsss....

JULAI

Turning Point. ada banyak kisah bulan ni,tapi aku nak highlight kan satu je.... AYT  thats all :)

OGOS

Selamat Hari Merdeka!!

tapi yg lebih meriahnya....

SEPTEMBER

Angau Angau Angau

OKTOBER

:)

NOVEMBER

dah nak cuti sekolah... tapi tak rasamcm nak cutipun..

aku dapat jaga SPM. ketua lagi.. kat SMKA. punyela nk lari, tapi semakin dekat dia kejar... ada hikmahnye mcm tu..

ke Sabah lagi tahun ni. kali ke3 sebenarnya. tapi kali ni lebih bermakna, dn program Papismanye dan bleh jumpa si papa ni... kali ni pergi 4 tempat.Kudat, Sempelang, Sandakan dan Kinabatangan..
 
Ouch!!

DISEMBER

bulan ni aku duduk kat rumah di sibu je...baru lepas balik dari program di sabah. rama iorg tanya, bila cgu nak balik kampung?? aku kata tak balik... heheheee... nak terus jd orang sini..hehe.... lagipun aku dah plan nak bawak mak dan ayah datang sini. nk suruh diaorg tgk macmana kehidupan aku di sini sampai aku sendri tak nak balik....
 
sempat jugak aku joint aktiviti papisma di sibu ni. ada dua tempat saje, Sibu Jaya dan Kg  Jeriah. walaupun tak sehebat kat KK tapi tetap meninggalkan kenangan manis aku kat sini.tambah lagi satu networking..
 
melawat CJ di hospital. dua kali aku pergi. skali lepas di Kg jeriah, skali dengan Jacksen dan Hendry. moga cepat sembuh CJ
 
banjir melanda pantai timur kali ni amatlah memilukan.. aku jd peminat setia menanti semua berita. kat tv dan internet... itu saje yg aku mampu buat. nk ke sana jauh pulak. cuma doa dan sedikit bantuan yg boleh aku berikan kepada mereka2 yg menjadi mangsa banjir kali ini..
 
bulan ni jugak dikejutkan dengan berita kehilangan AirAsia QZ8501. dah lama jugak aku tak naik AirAsia ni...last skali bulan 3 masa nak pergi jorh di sri petaling. yg lain aku naik Mas ngan Malindo je.. kapal ni route dr Surabaya ke Singapura... harap2 semuanya baik2 saje...


sooo.... inilah serba sedikit apa yg berlaku kt aku tahun ni..bukan utk menunjuk2 sekadar utk aku buat catatan utk diri sendiri... mana yg baik akan diteruskan dan yg tak elok akan dibuang....

22 November 2014

cuti..

cuti datang lagi..

Kiyai dan Carios.. Study bukannye Berlakon!!
selamat bercuti akhir tahun. pada yg tak berapa nak tahu, mesti ingat yg cikgu2 ni akan bercuti sakan bila tibanya cuti panjang akhir tahun mcm ni. tapi sape yg tahu terutamanya cikgu2.. cuti panjang hanyalah pada nama sahaja... hakikatnya cuti panjang ini adalah satu tempoh masa bekerja juga..
 
walaupun smlm dah cuti, aku aku masih lagi bekerja.. seawal pagi carios (ketua kelas aku) sudah call suruh ambil di wharf. dia nk datang rumah. aku jugak yg berjanji nk bawa dia dtg sini.. study goegrafi sblm nk exam hari rabu ni... smlm ada ramai yg nk datang, tapi hujan so ganti pd hari ni... kiyai pun ada dtg jugak. mmg pada awalnya aku nk mereka dua saje yg dtg, tp yg lain pun berminat... silakanlah...

smpai kt rumah, bermulalah sesi pengajaran dan pembelajaran ala2 rejim.. aku bagi rehat kejap saje,yg lain kena buat soalah esei dan struktur... lagipun mmg itupun tujuan aku ajak dia org dtg sini. bukan utk berfoya foya...
 
up up away!!
 lepas ni aku masih nk jaga SPM utk anak anak jamesbond... hari khamis 27 hb ni last. ada 5 paper lagi. amanah yg paling berat utk aku siapkan hujung tahun ni....
 
lepas tu nak pegi mane?? :))
 
mane lagi??? KK laaaa.......papa u tunggu aku datang......

20 November 2014

Last day to Skul

esok last day skolah... sedih ke??
macam nak sedih tp pasal ape?? bebudak SPMku dah lama aku tinggalkan sejak sibuk jaga anak2 james bond ni. esok baru nak mencemar duli jumpa, Tanya khabar itu ini... lagipun paper aku geografi minggu depan, hari rabu.
 
banyak gak cgu2 yg dah nak balik esok... balikla... duduk sini pun buat semak jee... sakit mata memandang.....
 
si omar nak balik jugak esok.. rasanya mmg tak sempat nk jumpa... tak pelah ada rezeki tahun depan jumpala....
 

3 Februari 2014

Jalan Jalan CNY

get ready...
 
Cuti dating lagi. kali ni CNY. kalau diikutkan, memang aku nak cuti lama2 mcm tahun lepas. tapi apakan daya, puas pulak utk ganti balik nanti..So kali ni aku rancang ngan papa nk pergi Miri aje.. lagipun aku bukan selalu pergi sana. Walaupun ini utk kali ke 3 aku ke miri, tapi kali pertama utkjalan2 dan ronda2 kat sana


dah sampai dah...
Sewala hari khamis, aku  ngan papa bertolak ke Miri. mmg dalam perancangan, aku akan singgah ke gua niah ni. Jumpa lan di selangau dan terus konvoi dgn dia sampai bintulu. Lan pg lawas utk ambil barang2 dia. kalaulah bukan kerna masalah teknikal, aku pg ikut dia. tapi nak buat mcmana, rezeki aku smpai kt miri aje...

siapa itu??
Sampai bintulu,rehat kejap, makan ape yg patut dan teruskan perjalanan. Lan tunjukkan jalan ke miri ikut coastal highway. mmg aku nk ikut jalan tu, sbb org cakap jalan tu, clear dan dekat. lagi pun jalan baru. mmg sungguh bagai dikata, jalan tu mmg clear.. dan aku dpt jimat 2jam masa kat atas jalan. seawall jam 1 dah sampai ke miri (niah sebenarnya)

take a break
Sampai niah, pergi solat dulu, dan terus kami pergi ke taman niah.. So bermulalah advanture aku ngan papa disini.. ini kali ke2 aku pergi niah nie. so dah ada bayangan dan mentally prepared utk sampai ke sana. tidaklah aku rasa letih mcm kali pertama ke sana dulu.
 
pose ajee..

pantai miri..

ngan bujang senang

kasih ku seru!!

end of this journey

hope jumpa lagi

papa yg sporting..

28 Januari 2014

The Advanture of Kak Ara and Cik Tona

Aktiviti masa lapang. Dalam sibuk2 aku dgn urusan kerja dan kerja, sempat jugak nak tenang2kan diri sendiri. Untuk masa sendiri. Untuk kepuasan sendiri juga. Hanya suka2 tiada maksud utk menunjuk2 atau sebagainya.
 
Cik Tona dan Kak Ara adalah watak yg aku wujudkan utk dua ekor ikan ini, walaupun ada banyak ikan dalam akuarium ini, tapi hanya dua saje yg dah bernama. yg lain belum lagi.. tgu seru dulu.
 
rupa2nya mahal jugak ikan kat sini, lebih2lagi dalam kategori ikan emas nie. tapi kak ara dan cik tona aku beli murah je....
 
so enjoy....

19 Januari 2014

Taman Rimba Bukit Lima

Possing sblh pokok, biar nampak lebih slim
Cuti dating lagi. dengan doctor, aku pegi exercise kt taman ni. walaupun jauh, tapi naik kereka kejap aje sampai... aku mula jalan2 power walk pukul 730dan habis 900 pagi. memang letih, terutamanya org yang jarang bersenam mcm aku nie.doctor kata aku takde stamina. hanya pd peringkat dua aje... so lepas ni, kena lebih selalula aku berjalan untukdiri sendiri.

14 Januari 2014

Tg Simpang Mengayau

Sebenarnya, gambar ni dah lama ambil. dah 2 tahun pun. saje nak refresh balik memori lama. ada pulak org yang tengah promote tempat dia kan... so kita pun samala....
 
tg simpang menyayau...tip of borneo... kalau mereka yg 'buta geografi' tmpt ni, kira mcm biasa aje. tak ubah mcm pantai di tmpat2 lain, tapi kalau ada sedikit pengetahuan ilmu alam ni,taula serba sedikit kelebihan tmpt ni.. 
 


ini adalah penghujung paling atas bagi pulau borneo. tempat dimana pertemuan laut cina selatan dan laut sulu. kekuatan ombak di sini agak luar biasa dan menghasilkan fenomena dan panorama yang sangat cantik dan menenangkan. 



yup kalau ada masa, tempat ni akan dilawati lagi sekali. skrg ni, dah tak susah sgt,sbb dah ada egen yang akan tolong uruskan... tak gitu wang??? (heheheee))



kat sini jugak, rasanya tempat yg boleh untuk kita menghilangkan tekanan dan mungkin menjadi tempat mencari ilham bagi sesiapa yg berjiwa seni ataupun tidak... hehheeeee

di sini, ku lepaskan kau pergi...

22 Mac 2013

Balik Kampung




19 Februari 2013

aktiviti semasa cuti CNY

antara bahan2nya
mgu lepas aku hantar paul balik ke hujung dunia (heheheheh) lepas pergi beraya, aku ngan dato salang singgah rumah Kak La, nak amik oven. mmg dah lama aku nak pinjam benda tu. nak jugakla cuba skill memasak aku. biasanya aku tengok kak cu, adik aku buat selamba aje, toptop jadi aje, so tak salahkan kalau aku cuba. mana tau 
masukan telor
so bermula ekspedisi aku ngan dato salang ke giant. walaupu dia dah letih, tapi dia laratkan jugak. iyelah utuk beberapa tahun sekali ikut aku. lepas aku puas hati dengan baha2 yg aku beli so hari ni bermulalah aktiviti aku mencipta resepi turun temurun aku sendiri dgn memasak kek. walaupun aku dah biasa masak, tapi kek ini baru pertama kali.
 
kacau hingga sebati
nak mudah aku buat kek coklat aje. ape susah, pilih aje kat giant tu, ada banayk yg segera. aku pih nak buat kek coklat, sebab aku suka makan yg itu, org lain tak tahulah. lagipun aku buat ni utk aku, bukan pun utk org lain..
 
 
dalam manual, dia kata masukkan 2 biji telor, so aku masukkan lebih sebiji. manalah tau, kot2 lebih sedap lagi ke.. dan terus kacau hingga sebait. gitu.................
 

griskan loyang

kasi bersih
lepas lebih kurang supuluh minit aku pukul tepung dengan telor dgn sedikit air, so rasa konfident la yg kek aku nie akan  jadi dan sedap. dia suruh 20 minit aje kacau, aku buat sampai setengah jam. biar betul2 sebati. heheheeee. kata resepi aku, aku buat, aku punya sukalakannnnnn....
add butter
 
fingger lickin good
setelah aku puas hati, so masukkan adunan ke dalam loyang. wah walaupun tak disuruh, tapi aku  griskan sedikit butter, supaya tidak letak nanti.
 
tgu sejuk

debaran menanti
cak dah masak
dah nak masukkan dalam oven, aku terbaca yang kena masukkan minyak sedikit dalam adunan tu, so apelah, keluarlah balik dan kacau dengan minyak sekali. dalam sukatan tu, tak taulah aku nak letak banyak mana, aku letak sikit ajelah, supaya tidakla batat kek aku nanti. so utk kali keduanya, aku masukan kesemuanya dalam loyang dan masukan dalam oven.
sebelum tu, aku dah panaskan oven tu dalam setengah jam.  betul punya baca manual nie. so bermulalah debaran aku menunggu hasil tangan aku yg sulong. setelah hampir sejam akutunggu, akhirnya inilah yang terhasil akuada test dengan garfu, tidak melekat, so kira jadila tu. tapitak sempat nak hias2 bagai. makan aje ape yg ada.... wow not bad. so lepas nie boleh aku cuba resepi yg lain plak.



belum nak hias lagi

16 Februari 2013

Jalan jalan Ke Kapit... Part 2

waktu balik



dpn port sylvia

org kata, jeti ni tmpt............

welcome to kapit..

ada byak inn. teka aku tgal kt yg mana satu?

jeng jeng jeng

tiket balik

my personal tourist guide

dah nak departure

atas bot bersama "sidia"

merenung ke luar jendela

dah sampai dah...



15 Februari 2013

Jalan Jalan Ke Kapit... part 1

cuti panjang. ape lagi takkan aku nak duduk terperap kat rumah aje... lagipun "tourist guide peribadi" aku free, so ape lagi.... setelah lama aku mananti dan bersabar, so aku trip ke kapit.. satu kawasan di laluan sg rajang di sarawak. kapit lebih senang dihubungi dengan menggunakan bot eksperss je... lagipun aku mmg belum pernah naik 'kenderaan' jenis itu semenjak aku datang sarawak ni..
 

 
harga tiket pergi..  3rd class..

posing sakan

gamabr dalam bot. lengang aje

bandar kanowit

"chalo" kenderaan utk menyeberang sungai

first pitstop: Song

mcmana aku tak perasan? ada banyak telor rupanya kat atas nie

"sidia" wajib ikut

dah sampai kapit dah..

jalan2 kat market. just survey aje

spot the different

tomyam.. terbaikkk

"sidia" sedang berehat

jgn salah sangka, aku tak tinggal kat sini

posing2 je

kat kmpun baru. kawasan melayu islam

klon kofi pun ada kat sini