Dah berapa orang datang menjenguk

31 Ogos 2010

Merdeka...



31 Ogos datang lagi. Sebagai rakyat Malaysia yg cintakan tanah airnya, tarikh ini dianggap sebagai keramat dan mesti dihayati oleh setiap orang. Tarikh dimana secara rasminya, negara kita bebas dr dibelenggu oleh penjajah. Laungan Merdeka sebanyak 7 kali oleh Almarhum Tuanku Abdul Rahman sentiasa segar dalam ingatan, walaupun masa tu aku tiada lagi..




Banyak kenangan aku semasa meraikan hari merdeka ini. Dulu kalau kat kampung, aku akan pacakkan bendera Malaysia ni, betul2 depan rumah aku. So, dengan bangganya aku ajarlah anak buah aku yg baru nak pandai bercakap tu perkataan MERDEKA. Jadi sampai sekarangla diaorg tau bende ni namanya merdeka bukannya bendera Malaysia (salahke ajaran aku???)




Satu lagi, biasanya kalau dah masuk bulan Ogos nie, dah banyak orang letakkan bendera kat kenderaan masing2. Kalau pergi jalan2 mesti banyak bendera ni yg berkibar megah. memang bangga sungguh rasanya. Tapi tahun ni aku tengok kemeriahannya tu agak kureng sikit. Tak tau kat mane salahnya, maybe masih lagi menteliti lama yg mengharapkan barangan 'sponsor' kot???






Kat sekolah, biasanya sambutan adalah lebih meriah. Awal2 pagi lagi semua bdk2 dah berkumpul kat dewan, nak sambut merdeka ni. Biasa acara yg paling ditungu2 ialah masa nak nyanyikan lagu merdeka la... semua bersemangat nak menyanyi, terutamanya lagu 31 Ogos, nyanyian Allahyarham Sudirman.






Tahun ni, sambutan merdeka agak berbeza dan special skit. Iyelah Merdeka kali ini disambut semasa umat islam sedang menjalani ibadah berpuasa. Pasti ianya memberi 1001 kenangan yg tak dapat dilupakan.



Satu lagi yg bestnya pasal merdeka yang aku selalu tunggu, ialah iklan dr Allahyarhamah Yasmin Ahmad. Mesti best dan sangat2 berkesan. Kesemua hasil kerja tangannya menerapkan nilai 1Malaysia. Itu yg aku rindui sangat2. Tapi tahun nie, ada pulak iklan yg baru... pun kira ok jugakla kualiti dan mesejnya, pelakonnya pun memang dah biasa bekerja dgn arwah, so rasa macam hasil kerja arwah itu masih diteruskanlah (sedekahkan fatihah untuk arwah Yasmin). Kita layan iklan nie yg aku cedok dr youtube.


















Bagi aku pulak, merdeka kali ni aku dapat bebaskan diri aku dari hutang piutang yg dah lama menghantui aku. Semoga dengan kehadiran hari Kemerdekaan di bulan ramadhan ini akan menjadi asbab untuk aku lebih berjimat cermat dan juga dapat menjauhi segala perkara2 yg tidak baik nanti. Insyaallah. Semoga merdeka kali ini, memberi makna yang tersendiri bagi kita semua. Jumpa lagi, holalala

27 Ogos 2010

Time to sleep. zzz...zzz...zzz...

Minggu lepas exam week kat skolah. so aku agak relax skit sbb tak payah masuk mengajar macam biasa, just jaga bdk exam aje. sbarnya memang mengantuk nak jaga exam nie, nak tengok diaorg menjawab soalan esei, sambil aku terpaksa kesana kemari nak pastikan semuanya berjalan dengan lancar.

ada banyak lagi tertingal kat skolah


lepas exam nie, yg paling tak berapa nak bestnya, kena tanda kertasla... bayangkan la aku ada 7 buah kelas, so ada 7 jenis kertas exam yg aku kena tanda. awal2 lagi PK1 aku dah sound, kena hantar markah untuk analisis sebelum cuti raya nie, so mcmmana aku nak kejar masa nak menyiapkan menanda semua kertas kertas exam nie. nak tanda kertas ni, kena dalam keadaan tenang, tak boleh tertekan, marah, letih, takut nanti tersalah bagi markah plak kat bdk2 nie.


nak dijadikan cerita, aku kena masuk dalam sebuah kelas yg hyper nie. waktu dah nak balik, dan kebetulan tiada exam waktu tu. so dapatlah dibayangkan macamana keadaannya nanti. mesti bising dan berserabut nanti. maklumlah dah habis exam dan dah nak balik plak tu. aku amik satu langkah yg brutal, meyuruh mereka untuk tido....

aku ugut, kalau tak tido aku suruh mereka pergi tolong makcik cleaner kutip sampah keliling skolah nanti. ditambah dengan kena balik paling lambat sbb bising lagi.. tak sampai 10 minit arahah aku, semua dah mula tundukan muka kat meja dan zzz.......zzz....zzz....

kelas yg menjadi sunyi sepi


tetiba aku rasa aman damai senyap sunyi. rupa rupanya semua bdk2 aku dah tido.. bestnya kalau dapat joint. siap ada yg berdengkur lagi.. kurang asam betul. tapi takpelah biarkanlah mereka berehat.. sbb penat belajar malam tadi... jadi boleh aku menanda kertas exam sebanyak banyaknya tanpa sebarang gangguan dari bunyi bising bdk2 nie.


peace of mind

keadaan yg senyap sunyi kat kelas nie, sebenarnya mengundang banyak tanda tanya kat kelas sebelah menyebelah. yelah mereka bagai nak gamat dunia menjerit berlari kesana kemari, tapi kelas aku ni maintain senyap sunyi aje. mereka tak tau yg ada diktaktor yg dah suruh bdk2 nie tido awl2 lagi... hehehehe



bestnya tido.....



bila aku tengok mereka tido nie, best plak rasanya. tapi aku takut jugakla, kalau2 ada bos datang meronda ke, susah aku nak menjawab nanti... tapi selagi keadaan terkawal, tiada apa2 yg tak diingini berlaku kira ok ajelah bg aku




tengah hari panas2 pun jadi

dari segi etika kerja memang salah cara aku nie, tapi nak buat macammana, win win situation. aku dapat siapkan kerja aku, mereka dapat berehat setelah penat blajar sebuelu tu. so mana2 cadangan dan kritikan tentang apa yg aku buat nie adalah dialu alukan bagi kebaikan bersama. jumpa lagi holalalala

23 Ogos 2010

Banjir...

banjir datang lagi... kali ni ia datang pada bulan puasa ni... rasanya kali terakhir banjir melanda awal tahun lepas, so dah nak hampir 2 tahun, baru ia "mengganas" kembali




bila banjir nie, akula yg paling cuak skali kat umah nie, mana taknya bilik aku kat tingkat bawah, so ada kemungkinan air akan masuk.. tapi stakat petang tadi air maintain naje kat parking depan aku aje. segan kot nak masuk..... hehehehe






pgi td masa aku nak g keje, dah macam lain aje. bayangkanlah, kat wharf tadi ada aku sorang aje... itu petanda tu..yg lain tak boleh nak lalu kat seberang sungai sana.


masa nak pergi sekolah, aku main redah aje, maklumla, gelap aku tak nampak ape2. tapi masa balik tadi, baru aku perasan yg air melimpah kat jalan tadi, tinggi rupenya


nasib baik hari nie coco tak banyak meragam. aku redah aje habis basah kuyup, lencun, kotor coco. kesian coco dan tq. love u so much







aku tengah nk bayangkan, macamanala aku nk g keje esok. perluke aku ambik cuti semata2 banjir nie???

holalalala

21 Ogos 2010

rubic cube part 1

Ape nama benda ni??
tau main ke??
hehehe...


20 Ogos 2010

Me, Ghofar and Yamin



Ingat lagi dengan entri "Kau Ku Seru?"
Inilah Ghofar and Yamin.
Siapa bdk2 nie??
mmmm....








bdk kecik nie la yg aku jaga masa kat banz dulu

bdk kecik nie la yg paling banyak menyusahkan dan dlm masa yg sama menyenangkan

bdk kecik nie la yg buat aku merasa bersyukur sangat2 (kenapa ek????)

bdk kecik nie la yg buat aku teringin nk ke sana aje

bdk kecik nie la tmpat aku meluah rasa (walaupun aku tau diaorg xpaham langsung)

bdk kecik nie la yg selalu mengadu kat aku pasal itu, pasal ini

bdk kecik nie la yg paling banyak bergambar ngan aku

suara bdk kecik nie la yg jadi aku punya ringtone skrg

bdk kecik nie la segala galanya bg aku....













stiap sorang ada kelebihan dan kekurangannya


stiap sorang ada kenangannya


stiap sorang ada mengadanya


stiap sorang pandai amik hati aku


stiap sorang keraktor lain2


stiap sorang ada masalahnya


tapi kedua2nya anak aku...










yg penting dua2 memang kuat jeles antara satu sama lain
tp yg sedihnya, ghofar dah takde...
dia pegi mana plak???
adela.... mak dia jaga...


18 Ogos 2010

Hujan







petang2 macam nie, tetiba hujan plak......

hujan membawa banyak makna dan pengertian bagi semua orang. ada yang suka ada yang tidak. kalau petani, hujan menyenangkan kerja penyiraman sayuran mereka, tapi kalau nelayan, penoreh getah hujan bererti mereka terpaksa bercuti hari itu.....




bagi aku hujan juga memberi banyak kenangan suka duka.. antaranya main kejar2 dgn kawan2 masa kecik dulu, main lumba kuda longkang kat skolah, tersangkut kat skolah 2 jam sebab hujan lebat sangat (nak balik tak boleh, ayah tak bagi) terpaksa bangun secara mengejut dari tido gara2 nak angkat baju kat ampaian, basah kuyup bila nak pergi dan balik kerja, rumah sewa aku dulu skit lagi nak banjir dan banyak lagilaaa....






tapi petang ni hujan kali ni lain skit maknanya kat aku...dahla petang2 ramadhan ni, hujan memang ada memberi skit kelegaan dan ada sentimental value yg tersendiri plak....


makin lebat makin best plak aku melayan hujan nie. sampai tak sedar dah nak berbuka pun (nasib baik dah ada org lain yg masak hehehehehe)






Antara fungsi hujan ni, ia memainkan peranan penting dalam kitaran hidrologi di mana kelembapan dari laut terpeluwap, bertukar menjadi awan, terkumpul menjadi awan, jatuh kembali ke bumi, dan akhirnya kembali ke laut melalui sungai dan anak sungai untuk mengulangi kitaran itu semula.






dlm kelas, aku ada ajar pasal dua jenis hujan kat bdk2 aku, hujan bukit ngan hujan perolakan. puas aku nak diaorang sebut perkataan 'kumulunimbus'. sebab tu nama awan yg bawak hujan lebat stiap kali waktu petang ataupun senja.




inilh sedikt sebanyak yg aku nak kongsikan hari ni, sebut pasal hujan, mesti kita akan ingat dengan nama lagu dr allahyarham sudirman kan???? (selain tu ada gak aku teringat ngan hujan band) antara lagu malar segar yg mempunyai peminatnya yg tersendiri.. mari kita layan bersama2....








jumpa lagi... holalalala

17 Ogos 2010

Kereta Idaman....

Antara impian aku dalam masa depan, nak beli kereta. yang macam mana?? kat bwah nie antara kereta idaman yang aku minat. tapi tak taula kalau2 masih ada kat pasaran lagi.

  1. Kereta James Bond dlm filem The Spy Who Loved Me

kereta nie yang bestnya, boleh jalan kat darat dan dalam air. dah macam kapal selam pun ada gak. kalaula ada lagi kat pasaran, berapa agaknya harganya ye?????



2. Kereta Batman

kereta nie memang best, kalis segala gala senjata yg ada. yg paling bestnya, kala traffic jam, boleh tukar jadi motor plak. bleh????

3. Mustang 1966

Memang nampak klasik sangat2. aku suka kat bentuk dia yg tajam2 kat bahagian belakang tu... dapatla dalam kereta tu ada kipas kecik yang comel lagi menyejukkan. ok tak???

4. Big Foot

Ha yg nie, org tengok pun takut. sooooo aku tak akan dibuli kalau ada kat jalan raya.. terbayang macamana kalau aku bawak kat highway, mesti banyak kereta lain yang berkuak takut kena lanyak ngan aku nanti. hehehehe


5. Waja

yg nie mmg aku minat gak. yelah sebagai rakyat Malaysia, kita kena berbangga dengan barangan buatan negara kita kan.......






agak2nya yg mana satu aku mampu miliki dlm masa terdekat nie??? doa2 kanlah ye... moga2 impian aku tercapai jugak nanti walaupun agak nampak mustahil dan melampau sangat2.

tapi sblum tue, kena kerja kerasla.. kena rajin menabung moga impian jd kenyataan. mari kita layan lagu nie. aku minat pasal kat sinilah bermulanya dunia imaginasi kereta aku bermula. Citer james bond, selain dari aksi ngan awek yg cantik, ianya juga memaparkan kereta yg canggih. dari dulu sampaila sekarang nie... layan ye... holalala















14 Ogos 2010

Selamat Bersahur

Diam tak diam, dah 4hari berpuasa tahun nie. barulah ada masa nak update blog nie. ingatkan bln pose ni dapatlah rehat2 aje kat rumah, tapi tak jugak, banyak jugalah kerja yg nak disiapkan, maklumla minggu depan dah start exam kat skolah. kena siapkan segala macam kertas soalan utk bdk2 nie.

tapi kali ni aku nak citer pasal bersahur....

biasanya aku tak masak untuk sahur nie, makan ape aje yang ada. tapi dah ada kelapangan skit ni, lagipun esok cuti (boleh tido sampai tghari hehehe) aku masakla apa yg patut. lgpun mmg dah sampai turn aku memasak nie...

nak masak ape??? apelagi paprikla..... pandai ke aku masak??? well not bad. bahan2nya adalah seperti ini....


meriah tak?? semua warna ada

actually, semua bahan aku siapkan sblm tdo lagi, takut bangun pagi nanti tak sempat. org lain dah lama tdo aku sorang masih lagi kat dapur siapkan benda2 yg nak masak sahur nanti. senang ajela... lgpun semua bahan dah ada.....


pagi2 aku bangun, makan kurma dulu.. sunnah nie... lepas tu minum air sejuk, barula aku mula masak... nak citer pasal masak nie, aku lebih suka buat experiment dari dulu lagi. yela yg nak makan pun bukannya mak2 org pun, bdk2 bujang aje, so pandai2la aku campurkn semua benda.

kurma pembuka selera


akhirnya selepas menghiris, memotong, meracik, memerap, menumis, menggoreng dan sebagainya, maka jadilah satu resepi ciptaan aku sendiri. nak kata manis tak manis, masin pun ada skit, pedas, jangan cakaplaaaaaaaa. wajib tu....




hasil tangan aku utk sahur kali nie

selepas masak semua, aku panggil semua makan. puas hati gak bile ada org yg sudi makan masakan aku. hehehehe... yg penting hari nie ada turn org lain masak... aku dah lepas... jumpa lagi holalalala